Արտաշավին՝ Հայոց ոստան
Սա Հայաստան է, և վերջ․․․
Լեոնիդ Ազգալդյան
Վերջին պատերազմում թշնամուն թողոցինք նաև Մեծ Հայքի Արցախ աշխարհի Մյուս Հաբանդ գավառի՝ Դիզակ աշխարհի Գտչավանքը՝ կառուցված 1241-48 թվականներին։ Հայոց նշանավոր այս վանական համալիրի Գլխավոր եկեղեցու հյուսիսային պատի ներսի կողմի 1246թ. շինարարական արձանագրությունում հիշատակվում է նաև ներկայիս Քաշաթաղի շրջանի Վաղազին և Վակունիս գյուղերի և Վաղազնոգետի մասին. «...ի յԱղուանոյ գետոյ մինչ ի Երասխն, մինչ ի Աւազն Գատուհատի, Վակունիս Վաղազնագետով, ի Քարատնիս և Խոզանագետով, Զառիստ իւր գետովն. Հաքարի Հազարագետովն, Քրտագետ իւր գետովն, իւր սահմանովն, Դիզակ, Բելուկան իւր գետովն և հայրենիքն եկեղեցիւոյս տուինք, Փարախն ու Գոտանոցն, Եկեղեցաձորն իւր սահմանովն...»։
Պատմական Վակունիս, Վաղազին բնակավայրերից հարավ ընկած է տարածքի մեկ այլ դարձյալ պատմական բանակավայր՝ Արտաշավին։ Քաշաթաղի շրջանի Շալուա գետը Հակարիի ձախակողմյան վտակն է, որը գոյանում է Շալուայի, Զոլասարի, Ագռավասարի միջին բարձրության լեռների աղբյուրներից սնված գետակներով: Ավելի ներքևում Շալուային է միանում Հոչանց գետը, այնուհետև՝ Աղավնոն: Եվ դեպի Արաքս է հոսում այս երեքի միացումից առաջացած Հակարին:
Մեծ Հայքի Սյունիք և Արցախ նահանգների այս տարածքի գավառները՝ Աղահեճք /հետագայում Քաշաթաղ՝ Քշթաղ, Խոժոռաբերդ/, Վայկունիք, Մաղավուզ և այլն, մինչև 18-րդ դարի երկրորդ կեսերը եղել են հայաշատ ու ծաղկուն: Տարածքների ազատագրումից հետո, երբ մեր նախնիների բնօրրանը վերստին հայացավ, հնարավորություն էր ընձեռվել ուսումնասիրել պատմական հուշարձանները: Մեր պապերը մեզ թողել են հոգևոր մեծ ժառանգություն՝ վանքեր ու եկեղեցիներ, մատուռներ ու խաչքար-կոթողներ, կամուրջներ, դամբարաններ, բերդեր, ջրաղացներ: Չեմ վախենա, եթե ասեմ, որ արդեն մի քանի հարյուր խաչքար ու տապանաքար է հայտնվել բնակելի ու անբնակ բնակավայրերում, անտառներում ու ձորերում, սարալանջերին ու բլուրներին: Ինչքան էլ ժամանակն ու մեր թշնամիներն ավերել ու կործանել են դրանք, այնուամենայնիվՙ այսօր էլ բազում հուշարձաններ վկայում են, որ, ինչպես կասեր այս տարածքների համար կյանքը զոհաբերած Լենիդ Ազգալդյանը. «Սա Հայաստան է և, վերջ…»: Արցախյան գոյամարտի հերոս հրամանատարի անունով է կոչվում Շալուայի ձախափնյա լանջերին գտնվող Արտաշավի պատմական գյուղում միջնադարում Ավետարան է գրվել, և որտեղ պահպանվել են տապանաքարեր ու խաչքարեր՝ շատերը բեկորների վերածված. տարածքի հայաթափումից հետո այստեղ բնակություն հաստատած մահմեդականները քանդել են հայոց հանգստարանը և շիրմաքարերն օգտագործել որպես շինանյութ /նման պատկերներ շատ կան՝ Հակ, Եզնագոմեր, Սպիտակաջուր, Միրիկ, Հերիկ, Սթունիս, Գողթանիկ, Շալուա, Դրախտաձոր և այլն/: Դրանք վերահայացման ժամանակ հանվել են պատերի միջից և դրվել են գյուղի կենտրոնում: Այս գյուղի միջնակարգ դպրոցը 2002 թվականից կոչվում է Լեոնիդ Ազգալդյանի անունով: Հերոսի 70-ամյակին նվիրված միջոցառմանը ներկա լինելու համար 2012թ. նոյեմբերի 21-ին այցելեցի Արտաշավի: Մինչև ցերեկույթի սկսելը՝ դպրոցի ռազմագիտության ուսուցիչ Վահրամ Հարությունյանի հետ եղանք Շալուայի ափամերձ նորակերտ Վարդուտ գյուղում: Վահրամը գետի աջափնյա լանջերին պատահաբար շիրմաքարեր էր տեսել, և բարձրացանք՝ ճշտելու՝ արդյո՞ք հայկական են: Անցնելով գետը՝ բարձրացանք նոսր անտառով պատված լանջն ի վեր: Վերջապես երևաց մի բլուր, որը հեռվից էլ զգացվեց՝ բնական չէ: Մոտեցանք. պատերի հետքեր երևացին, և մի գորշավուն քար՝ պատից քիչ հեռու: Ծավալները հուշեցին, որ շիրմաքար է. արդեն 17 տարի է, ինչ տարածքում նման շատ վայրերում եմ եղել, և նման շիրմաքարեր հայտնաբերել:
Առաջին հայացքից թվում է՝ դրանք սովորական քարեր են, բայց փորձեցինք շուռ տալ. հաջողվեց: Մինչև քարի երեսը տեսնելը, հողի վրա նշմարվեց հայոց խաչի պատկերը: Խաչքար է, 15x60x105 սմ չափերով: Ի հեճուկս մեր թշնամիների, որ շատ ժամանակ խաչքարերը շրջել են քանդակները ծածկելու համար, ինչ-որ տեղ լավ է. պատկերները չեն քայքայվում: Լավ է պահպանվել խաչը, որի ներքևի և կողի մասերը փռված տեսք ունեն, իսկ վերևինը եռաճյուղ է: Բարձրանում ենք վերև. մոտ 10 տների հետքեր են պահպանվել, տեղ-տեղ մնացել են նաև պատերը: Հավանաբար՝ գյուղատեղի է, ով գիտե՝ հնարավոր է այստեղ նաև եկեղեցի է եղել: Առաջին ավերակի չափերն այդ են հուշում: Շրջում ենք տարածքում. Վահրամը կանչում է. այլ խաչքար էՙ ավելի մշակված, սակայն քարաքոսով պատված ու մեծ չափերով. 15x54x135 սմ: Մեկ այլ ոչ ստանդարտ, սպիտակավուն խաչքարի վրա, որն ունի մոտ 1, 9 մետր երկարություն, 8 խաչ կա քանդակած: Կողքին մի քանի նման քարեր են՝ շիրմաքարերի բեկորներ, որոնց վրա դարձյալ խաչեր կան, հասարակ, բայց պատմող խաչեր: Տարածքում շատ են նման քարերը, որոնք ծանրության պատճառով չկարողացանք շրջել: Ժամանակ է պետք և ուժ, որ բոլոր շիրմաքարերը բարձրացվեն իրենց նախնական ձևով, մի տեղ հավաքվեն: Անհրաժեշտ է նաև տարածքում պեղումներ կատարել. համոզված եմ, որ որևէ արձանագիր քար էլ կգտնվի ու կպատմի, թե ինչ գյուղատեղի է: Այս տարածքը կարևորվում է նաև նրանով, որ դեպի արևմուտք ընկած բլրի հետևում է գտնվում պատմական Ալիղուլիաշեն գյուղը, որտեղ մինչև 20-րդ դարի սկիզբը հայեր էին բնակվում, և որտեղ թուրք-թաթարների կողմից 1905 ր 1918 թվականներին կազմակերպվեց հայերի ջարդ: Ցած ենք իջնում՝ ևս մեկ հայկական հանգստարանի տեղ գտած, փաստ, որ այս տարածքներում բարձր քաղաքակրթություն է եղել, որ Աղահեճքն ու Վայկունիքը հայոց ծաղկուն գավառներ են եղել միջնադարում, դրանից առաջ: Անցնում ենք աշնանային Շալուայի միջով: Բարձրանում ենք Արտաշավի, մասնակցում Լեոնիդ Ազգալդյանի 70 ամյակին նվիրված ցերեկույթին, որի հերոսները կրթօջախի 42 աշակերտներն էին:
Այդ աշակերտներից տղաները հետագայում դարձան Հայոց բանակի զինվորներ, որոշները մասնակցեցին 2016թ. Ապրիլյան քառօրյային և 2020թ. Արցախյան նոր ու կործանարար պատերազմին։ Եղան վիրավորներ։ Արտաշավիի դպրոց էին հաճախում նաև հարևան Նորաշենիկ գյուղի աշակերտները։ Կիրակոսյան Մհեր և Գոռ եղբայրների հայրը՝ Արթուրը՝ Արցախյան պատերազմների մասնակից է, և նրա որդիները դպրոցն ավարտելուց հետո ընտրեցին զինվորականի մասնագիտություն։ Մասնակցեցին վերջին պատերազմին, ծանր վիրավորվեցին։ Փառք Աստծո, արդեն կազդուրվել են ու կրկին բանակի շարքերում են։ Նույն համայնքի Վարդուտ գյուղի բնակիչ Ալեքս Աղաջանյանի վիրավորումն առավել ծանր է, և ժամկետային զինծառայողը մինչ օրս ունի առողջական խնդիրներ։ Մարտական գործողություններին մասնակցեց նաև Արտաշավիի համայնքապետ Էդիկ Միքայելյանի Արամ որդին, ով ընդամենը մի քանի ամիս առաջ էր զորացրվել հայոց բանակից և կրկին զինվորական համազգեստ հագավ, զենք վերցրեց ու վիրավոր տուն եկավ։ Արդեն առողջ է։ Տղերքի համար մեծ ցավ է՝ կորցրեցին իրենց տունը, հայրենի Արտաշավին ու Նորաշենիկը, Վարդուտը, Քաշաթաղի ողջ շրջանը, Արցախի մի մասը։ Կորցրեցին հարյուրավոր մարտական ընկերներ։ Արտաշավի գյուղը դարեր շարունակ եղել է հայոց բնօրրան, ունեցել է եկեղեցի։ Ըստ «ԺԷ դարի հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ»-ի /հատոր Ա, Երևան, 1976թ., էջ 561 և հատոր Բ, Երևան 1978թ., էջ 699/ 1615թ. Քասբար երեցի կողմից այս գյուղում նորոգվել է մի ձեռագիր, որի հիշատակարանում նշված է․ «...Ի երկիրս Մաղայոզ, իգեղն Արտաշիպ...»։ Իսկ 1637թ. այստեղ նորոգվել է մեկ այլ Ավետարան՝ հետևյալ հիշատակումով․ «...ի երկիրս Մաղայոզ, ի գուղս Արտայշիբի։ Դարձեալ նորոքեցավ ձեռանբ սուտանուն Սարքիս էրեցուս, ի թիւականիս Հայոց ՌՁԶ /1086+551=1637թ./»։ Սա խոսում է այն մասին, որ Արտաշավի գյուղում եղել է եկեղեցի, հնարավոր է՝ վանական համալիր, որտեղ և նորոգվել են նշված մատյանները։ Եվ այս սրբատունն ու տարածքի հանգստարանն են քանդել 20-րդ դարում արդեն ադրբեջանցի դարձած քրդերը։ 1993թ. գարնանն այս գյուղն էլ ազատագրվեց և վերահայացավ 2 տարի անց։ Վերաբնակիչ հայերը գյուղի տարբեր շինությունների պատերից հանեցին տապանաքարերի ու խաչքարերի բեկերները և տեղադրել էին մի վայրում՝ նախկին սրբավայրից քիչ հեռու։ Գյուղում խորհրդային տարիներին կառուցած աղբյուրի պատի մեջ ագուցել էին մի ամբողջ տապանաքար՝ որսի տեսարան ունեցող քանդակով։ Պահպանվել է տարեթիվը՝ ՌԻԴ/1024+551=1575թ․/։ Իսկ փոստատան պատերի մեջ շատ են եղել խաչքարերի ու տապանաքարերի բեկորներ։ Մի գեղաքանդակ խաչքարի կեսը նույնպես այդ պատերի միջից էին հանել 1995 թվականին։ Չափերն էին՝ 60-64-17 սմ։ խաչքարը նաև արձանագիր է։ Ճակատային կողմում՝ կենտրոնական գեղաքանդակ խաչր թևերի տակ՝ ձախում Թ․ տառն է, աջում՝ Վ։ Ներքևում՝ որտեղից խաչքարը կիսվել է, պահպանվել է տարեթիվը՝ [ՋԼ/930+551=1481թ․/]։ 12 տող էլ՝ 3-ական տառերով, պահպանվել է քարակտորի աջակողմյան կողին․ ․ «… ԿԱՆԳՆԵՑԻ ԽԱՉՍ ՀԱԻՐ ԻՄ ԵՒ ՄԱԻՐ ԻՄ ԵՒ ԵՂԲԱԻՐ ԻՄ Ի ՎԱՍՆ ՓՐԿՈՒԹԵԱՆ ՀՈԳՈ․․․»։ Մեկ այլ բեկորի վրա, դարձյալ կողքին 3 տողով/յուրաքանչյուր տողին՝ 3 տառ/ արձանագրություն կա․ԱՆՈ-ՄԻՆ․ Թ․ ռծ/1060+551=1611թ․/։ Ռ և Ծ տառերը գրված են փոքրատառով։ Արձանագրության ներքևում թռչուն է քանդակված՝ ճանկերում ինչ-որ իր կամ կենդանի։ Մոտ 20 բեկորներ էին հավաքել գյուղի կենտրոնում վերաբնակները։ Որոշները նույնպես արձանագիր էին։ Գյուղի արևելյան կողմում, մեկ այլ ավերակ գյուղատեղիում, վերջին տարիներին ջրատար կառուցելիս գտնվել էին մի քանի տապանաքար և մի հետաքրքիր խաչքար, որն անմշակ քար է, մեջտեղում ունի մի մեծ խաչ, ձախակողմյան թևի տակ 2 փոքր խաչ, իսկ աջակողմյանի տակ՝ մեկը։ Այս խաչքարը տեղադրվել էր ջրատարի ակունքում։ Այսօր, ցավոք, անհայտ է՝ ինչ ճակատագրի կարժանանան մեր դարավոր հուշարձանները...