IPSE DIXIT. Յանագիդա ԿԵՆՁՅՈՒՐՈ
Մինչեւ այժմ շատերը մարդու ազատությունը հակադրում են բնության մեջ գոյություն ունեցող անհրաժեշտությանը: Որտեղ անհրաժեշտություն կա, ասում են նրանք, ազատություն չկա, իսկ որտեղ ազատություն կա, անհրաժեշտություն գոյություն չունի: Նրանք կարծում են, թե ազատությունն այն է, որ մարդը կամք ունի եւ բնական անհրաժեշտությունը ենթարկում է իրեն: Արդյոք այդպե՞ս է:
Մարդկության զարգացման պատմությունը տեղի է ունենում հասարակության արտադրողական ուժերի զարգացման հիման վրա: Արտադրողական ուժերի զարգացումը մարդու վրա իշխող բնության ուժերի հաղթահարման եւ բնության վրա մարդու իշխանության հաստատման ընթացքն է: Այժմ արդեն ո՛չ լեռները, ո՛չ գետերը, ո՛չ երկինքը, ո՛չ ծովերը մարդուն սպառնացող ուժեր չեն: Մարդու ուժով դրանք վերածվում են նրա կենսական շահերի համար օգտագործվող գործիքների: Այժմ արդեն ոչ թե բնությունն է իշխում մարդու վրա, այլ մարդն է իշխում բնության վրա: Այժմ մարդը չի ենթարկվում բնական անհրաժեշտությանը, այլ ինքն է այն ենթարկում իրեն եւ օգտագործում:
Բայց արդյոք այդ նշանակո՞ւմ է, թե մարդու ուժերով ոչնչացվել է օրինաչափ անհրաժեշտությունը բնության մեջ: Ամենեւին ոչ: Այժմ էլ բնության օրենքները գործում են ճիշտ այնպես անփոփոխ կերպով ու անշեղորեն, ինչպես եւ մարդու երեւան գալուց առաջ: Անկախ այն բանից, թե արդյոք մարդն օգտագործո՞ւմ է բնության օրենքները, թե՞ ոչ, նրանք անփոփոխ կերպով շարունակում են գոյություն ունենալ: Ինչպես էլ վիթխարի լինեն մարդու ուժերը, նրանք չեն կարող ո՛չ փոխել, ո՛չ էլ ոչնչացնել բնության օրենքները: Մարդը կարողանում է օգտագործել այդ օրենքները՝ դրանց հարմարվելով միայն: Միայն նա կարող է օգտագործել այդ օրենքները, ով լավագույն կերպով, առավելագույն ճշտությամբ եւ բարեխղճությամբ իր գործողությունները համաձայնեցնում է նրանց հետ: Մեր ազատությունը ամենեւին էլ բացարձակ չէ: Ինչպես էլ այն աճի, բայց անհրաժեշտության օրենքների ուժը դրանից ոչ մի չափով չի պակասի, ճիշտ այդպես էլ չի կրճատվի նաեւ այդ օրենքների թիվը: Մարդու ազատությունը կարող է իրականացվել ոչ թե բնության մեջ գոյություն ունեցող անհրաժեշտությունից կտրված, այլ այդ անհրաժեշտության մեջ միայն, նրա հետ միասին:
Այսպիսով, թեեւ ազատությունը եւ անհրաժեշտությունը հակադիր են միմյանց, դիմակայում են միմյանց, սակայն չեն կարող գոյություն ունենալ միմյանցից առանձին: Անհրաժեշտության աշխարհում գոյություն ունի ազատություն, ազատության աշխարհում՝ անհրաժեշտություն....
Իրական ազատության հիմնախնդիրը ոչ թե վերացական է, տեսության խնդիր, թե արդյոք ընդհանրապես մարդը (իր բնությամբ) ազատ է, այլ որոշակի, պատմական, գործնական խնդիր: Մարդն իր բնությամբ ազատազուրկ է. նա շարունակ զգում է, որ իր ազատությունը փաստորեն բացասվում ու սահմանափակվում է, եւ նա ստիպված է ձգտել ազատության ձեռք բերելու, հաղթահարելով այդ բացասումն ու սահմանափակումը: Այս է մարդու կենսական պատմական խնդիրը, եւ պրակտիկայի նպատակն այդ խնդրի լուծումն է: Մարդը, ազատության հետամուտ լինելով, նախ եւ առաջ պայքարում է բնության դեմ եւ ձգտում հաղթահարելու ազատության բացասումն ու սահմանափակումը բնության կողմից: Սակայն դրա համար անհրաժեշտ է, որ մեր գործողությունները հասարակական, կոլեկտիվ բնույթ կրեն:
Հետեւապես, ազատության հիմնախնդիրը չի կարելի լուծել հասարակական հարաբերությունների հիմնախնդրից կտրված: Հենց սկզբից հասարակական հարաբերություններն անհրաժեշտ են եղել մեր ազատության զարգացման համար: Բայց միեւնույն ժամանակ հենց հասարակական հարաբերություններն են սահմանափակում եւ ճնշում մարդու ազատությունը....
Որքան էլ ասեն, թե մարդն անկախ ու ազատ սուբյեկտ է, մենք ոչ մի դեպքում չպետք է նրան դիտենք մեկուսացված վիճակում, հասարակության իրական կապերից դուրս: Կյերկեգորն ասում է, թե «Ես»-ը կարեւոր նշանակություն ունի, թե չի կարելի ուշադրություն չդարձնել «Ես»-ի էության վրա եւ «Ես»-ը չնկատել մեր աշխարհում գոյություն ունեցող արտաքին բարօրության եւ արտաքին փայլի մեջ: Սակայն այդ «Ես»-ը պետք է վերցնել ոչ թե իբրեւ մետաֆիզիկական մի էություն՝ կապված միայն Աստծո եւ հավիտենականության հետ, այլ իբրեւ սոցիալական մի էակ, որը ծնվում, ապրում եւ մեռնում է սոցիալական հարաբերությունների շրջանակներում: Նա պետք է դիտվի հասարակության հետ գոյություն ունեցող դիալեկտիկական կապի մեջ: Ստեղծվելով պատմության կողմից, նա կերտում է պատմությունը, եւ դրանումն է մեր կենդանի պատմական կեցությունը: Եվ այդ կեցության մեջ է միայն, որ ներքին ազատությունը կարող է իսկապես իրականացվել պատմականորեն: Այդ ազատությունը վերացական ազատություն չէ, ազատություն մտքի մեջ, որը հաստատվում է Աստծո հետ միասին «Ես»-ի գոյության հիման վրա միայն, անկախ այն բանից, թե ինչպիսին է հասարակությունը, ինչպիսին է իրականությունը: Այդ ազատությունը «դու պետք է այսպես անես» պատգամին համապատասխան որոշում ընդունելու ազատություն է, մի պատգամ, որին մարդը կանսա այն ժամանակ, երբ նա իր «Ես»-ը ամբողջովին կսուզի հասարակության մեջ, իրեն կնետի պատմության մեծ գետի հոսանքի մեջ, ուշադրությամբ ունկնդրելով պատմության ձայնին....
Հավիտենական կյանքը վերպատմական մի աշխարհ չէ, կենդանի պատմությունից դուրս գտնվող աշխարհ, ինչպես պնդում են հոգեւորականները: Այն կազմվում է նրանով, որ մարդիկ սուզվում են այդ իրական ապականված աշխարհի մեջ, որտեղ հոսում են պղտոր ջրերի լայն հեղեղներ, եւ մոռանում իրենց «Ես»-ի մասին, հափշտակվելով աշխարհի փոխակերպման գործունեությամբ, որը մաքրում է այդ պղտոր ջրերը:
Պատրաստել է Վ. ՄԻՐԶՈՅԱՆԸ